Profielfoto Reinier Ladan

Reinier Ladan

Freelance interactie-ontwerper en tech thinker.

← Terug naar voorpagina

Werkzaamheden & werkwijze

Mijn werkzaamheden richten zich op het verzorgen van een succesvolle user experience door design thinking toe te passen.

Concreet houdt dat in dat ik op onderzoek ga, bevindingen beschrijf en ontwerpen uitwerk. Daarnaast analyseer ik bestaande producten, schrijf user stories, begeleidt schetsworkshops, voer gebruikstesten uit, maak interactieve prototypes en veel meer dat een goed ontwerp nodig heeft. In een rol als product owner kan ik deze kennis en ervaring inzetten om mee te denken met de (UX) designers en ze te coachen bij het maken van gebruiksvriendelijke producten.

Mijn ideale proces is er een waarbij een agile development proces wordt gehanteerd naast een gedegen ontwerpproces.


Bron: What does Lean UX have that I don’t?

Ik heb ervaring met het ontwerpen van websites en webapps en het ontwerpen van native apps voor Mac, iOS, Android en Windows 8 en diverse televisie systemen. Daarnaast heb ik ervaring met diverse projectmethoden zoals scrum, agile, waterval en 'design in the browser'.

Niet elk project pak ik alleen op. Ik werk graag samen met andere ontwerpers die dezelfde methodes en filosofie hanteren als ik. Dit zijn de zaken waarin ik geloof als het om het ontwerpen van digitale diensten en producten gaat:

Elk project is weer anders en aanpassingen op het proces kunnen plaatsvinden indien de behoefte er is. Tijdens mijn studie heb ik onderzoek gedaan naar het ontwerpen en bouwen van internetapplicaties. Mede door dit onderzoek is mijn huidige ontwerpaanpak ontstaan. Lees hier meer over in mijn scriptie RIA's ontwerpen (afstudeerscriptie Reinier Ladan, 2008). Globaal ziet mijn ontwerpproces er als volgt uit.

  1. [research] Vaststellen (bedrijfs/gebruikers)doelen, visie, randvoorwaarden en content
  2. [research] Ideeën trechteren, interactie schetsen en beschrijven
  3. [research/design] Flow, informatie achitectuur en interactie-ontwerp uitwerken
  4. [design] Interactief prototype maken en testen

Indien er gescrumt wordt liggen deze onderdelen heel dicht op elkaar. Ik ben overigens zeer goed inzetbaar in een scrumproject of een andere agile methodiek. Hoe eerder een prototype / eerste versie is gerealiseerd, des te beter is het voor het vervolgtraject. Dit hoeft geen maanden te duren, integendeel.

In mijn rol als interactie-ontwerper kies ik vaak de kant van de eindgebruiker. Ik geloof er heilig in dat dat het beste resultaat oplevert. Is de eindgebruiker blij, dan is de opdrachtgever blij. Zo simpel moet en kan een project zijn.