Man leest boek in zee

De fout die veel mensen maken is dat ze denken dat de wereld (of “de markt”) net zo geïnteresseerd is in hun product of dienst als zijzelf. Dit fenomeen heeft zelfs een naam binnen de marketingwereld: Client’s Disease.

There’s a phenomenon in advertising called Client’s Disease. Every client is in love with his own product. The mistake he makes is believing that, because he loves it, everyone else will too.

Steven Pressfield schreef er The Most Important Writing Lesson I Ever Learned over en de les die hij geleerd heeft is als volgt:

Nobody wants to read your shit.

Steven heeft dit inzicht gebruikt toen hij boeken ging schrijven.

When I began to write novels, this mindset proved indispensable. It steered me away from Client’s Disease. It warned me not to fall in love with my own shit just because it was my own shit. Don’t be lazy, Steve. Don’t assume. Look at every word through the eye of the busy, impatient, skeptical (but also generous and curious) reader. Give him something worthy of the time and attention he’s giving you.

De les van Steven is 1 op 1 te vertalen in een les over producten en diensten: “Nobody wants to use your shit”. Het aan de man brengen van je producten, diensten of ideeën vergt gewoon veel energie, tijd en geld. Daar zijn geen shortcuts voor.