Schiphol

2015 was het jaar dat Schiphol besloot vol in te zetten op de eigen productie van digitale diensten. Ik kwam binnen op de nieuw opgerichte afdeling ‘Digital Solutions Center’ als de eerste maker in de rol van UX designer.

Ik kreeg de kans om meer te doen dan alleen de basis leggen voor een nieuw ontwerp van de Schiphol website. Ik hielp mee met het interviewen en inhuren van collega’s, ik dacht mee met het bepalen van design- en developmentprincipes die jaren mee moesten gaan en ik kon een handje helpen bij het ontwikkelen van een gezonde afdelingscultuur die los stond van de rest van het bedrijf. We waren een bedrijf in een bedrijf met alle voor- en nadelen van dien.

Dit alles resulteerde in een carrière switch. Toen besloten werd ook de Schiphol app binnenshuis te halen werd mij gevraagd of ik Product Owner van de Schiphol app wilde worden. Ik mocht een heel nieuw team optuigen, een nieuwe app ontwerpen en nieuwe technische architectuur regelen.

Binnen vier maanden tijd hebben we als team een compleet nieuwe app neergezet, en niet zonder succes. De rating van de iOS app ging omhoog van een 2.5 naar een 4.5. Ook de Android app kreeg een enorme boost in de rating en de reviews waren veelal positief.

Na het opzetten en verder doorontwikkelen van de Schiphol app heb ik nog drie andere producten mogen managen waar ik weer hele andere ervaring en kennis op deed. In mijn periode bij Schiphol kon ik de transitie maken van een zelfstandig opererende designer naar een full-time product manager.